Vitamine A (Retinol)

Wat is vitamine A?

Vitamine A is een vetoplosbare vitamine die in de lever wordt opgeslagen.

Waar is vitamine A voor nodig?

Vitamine A is nodig voor de groei, een gezonde huid, slijmvliezen en voor het goed functioneren van ogen en afweersysteem. Retinoiden (aan vitamine A verwante geneesmiddelen) worden gebruikt bij de behandeling van ernstige acne en psoriasis.

Waar zit vitamine A in?

Vitamine A zit zich in lever, vis en boter. In Nederland wordt vitamine A ook toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadprodukten. Carotenoiden zoals beta-caroteen zijn de voorloper van vitamine A en zitten vooral in groenten en fruit. Het lichaam zet carotenoiden om in vitamine A.

Hoeveel vitamine A heb je nodig?

Volwassen mannen hebben per dag 1000 microgram vitamine A nodig en volwassen vrouwen 800 microgram. De veilige bovengrens is 3000 microgram per dan (10.000 IE). Supplementen mogen maximaal 1200 microgram (4000 IE) bevatten.

Wat zijn de gevolgen van een vitamine A tekort?

Een tekort aan vitamine A kan leiden tot verminderde weerstand, een droge schilferige huid en dof haar en oogklachten. In ontwikkelings landen is een vitamine A tekort de belangrijkste oorzaak voor blindheid (xeroftalmie). Je kunt een tekort aan vitamine A krijgen door gebrekkige voeding of slechte opname uit de voeding bij bepaalde lever- en darmaandoeningen. Een darm- of alvleesklieroperatie kan ook leiden tot gebrek aan vitamine A.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine A?

Teveel vitamine A kan leiden tot gebrek aan eetlust, verminderd gezichtsvermogen, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, spierpijn, oogafwijkingen, neusbloedingen, haaruitval en/of uitdroging van huid en slijmvliezen. Tijdens de zwangerschap kan teveel vitamine A zelfs leiden tot misvormingen van de vrucht.
Carotenoiden kunnen via de voeding worden ingenomen zonder vergiftiging te veroorzaken. Bij inname van grote hoeveelheden wordt de huid vooral op de handpalmen en voetzolen diepgeel (carotinose).
Beta-caroteensupplementen in hoge dosering kunnen het risico van kanker verhogen.